Falsk marknadsföring

För några veckor sedan annonserade Skanska om sina nyproducerade bostäder, som f ö verkar väldigt svårsålda nuförtiden, och bjöd in folk till något som de kallade Kloka Visningsdagen. Redan när namnet på inbjudan läses börjar det anas oråd, och en undran uppstår varför de vill framföra något som klokt. Läser man vidare på deras hemsida står följande:

Går du i tankarna om att flytta till ett nytt hem men är osäker på om det är rätt läge just nu? Historiskt sett är det alltid en bra idé att investera i ett boende. När du köper nybyggt får du dessutom ett hem som är väl rustat för framtiden.

Att det är väl rustat för framtiden kan mycket väl stämma. Däremot har man historielöst kort och gott konstaterar rakt upp och ner att det alltid är en bra idé att investera i ett boende. Naturligtvis är detta påstående enkelt att kolla upp på nätet, och söker man lite hittar man genast en länk som visar hur det egentligen står till. Där kan man direkt konstatera att de inflationsjusterade bostadspriser har i princip varit konstant (med mindre variationer) fram till milleniumskiftet och sedan ökat i en sjuklig takt och skapat den bostadsbubbla vi har idag. Har det ökat orimligt mycket är det stor risk att bostadspriserna kommer falla rejält ned till ett normaltillstånd igen, vilket vi redan sett början till och dessutom redan hänt i många andra länder, därför ska man akta sig för att enbart lyssna till vad försäljare från Skanska anser sig vara klokt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s